marți, 22 iunie 2010

EPISODUL 22. COMOARA DIN DEALUL MAGIARULUI

2.5 Cum scriu

După pensionare, am mai lucrat zece ani, în economia privată. Ca să ţin pasul cu vremea, în această perioadă, printre altele, am învăţat şi să lucrez pe calculator. În scurt timp, acest instrument modern de lucru mi-a devenit indispensabil. Începusem să mă mir cum am putut lucra, 40 de ani înainte, fără calculator! Era normal ca prima mea carte s-o scriu, de asemenea, pe calculator. Mai ales pentru redactat texte, calculatorul este un instrument extraordinar! Faptul că poţi oricând, cu uşurinţă, să adaugi ceva în text, să elimini sau să modifici fără a lăsa urme, mi se pare ceva formidabil! M-am convins că o carte odată scrisă, dacă o reciteşti de o sută de ori, tot de atâtea ori ai câte cea de corectat sau îmbunătăţit şi că nici cu un alt instrument nu faci asta mai bine decât cu calculatorul.
Nu scriu foarte repede - o fac doar cu două degete - dar, suficient de repede ca să nu-mi pierd şirul gândurilor.( Parafrazez o butadă care circula în lumea fotbalului: dacă aş scrie mai repede, aş putea fi pus în situaţia jucătorilor de fotbal care nu pot urmări cu jocul lor pe spicherul care comentează foarte repede.)
Am, tot timpul, selectat programul de corectare ortografică, care îmi subliniază cu roşu cuvintele pe care le scriu incorect. Din păcate, programul nu ţine seama şi de contextul în care este amplasat cuvântul respectiv, ci se limitează să-l compare cu cel din dicţionar. De exemplu, dacă într-o frază foloseşti în loc de cuvântul „fac”, cuvântul „rac”, dicţionarul ţi-l validează.
Pe calculator îl am instalat şi „Dicţionarul explicativ al limbii române”, pe care îl ţin tot timpul pe bara de lucru a calculatorului şi apelez la el de câte ori nu sunt sigur de semnificaţia unui cuvânt.
Pe birou am, în permanenţă, şi o gramatică a limbii române ("Gramatica practica a limbii romane" de Ştefania Popescu), din care încerc să învăţ ce nu ni s-a predat la…. politehnică.
Scriu foarte bine dimineaţa, cu un randament maxim în jur de ora 10. Mă enervează orice întrerupere şi soţia mea ţine seama, cât poate, de asta. Din păcate, am şi îndatoriri domestice de care nu pot fi scutit. Încetez scrisul la ora 12. După amiaza sau seara, prefer să gândesc ce voi scrie în continuare, să citesc sau să fac altceva.
Mi-am tehnoredactat singur cărţile. Cu siguranţă, mă trădează stângăciile, unele foarte vizibile, dar nu foarte mari. Mă străduiesc să le înlătur.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu