sâmbătă, 28 august 2010

"GUGUMĂNIILE"

Textele de teorie literară postate de mine pe blog au fost catalogate de Tiberiu Vanca, cu "bunăvoinţa" care-l caracterizează, ca fiind gugumănii. Să vedem despre ce este vorba.
Am botezat acest blog „Ucenicie literară”, dornic să transmit începătorilor în ale scrisului experienţa mea de începător în exerciţiu. Am considerat că este necesar să recapitulez toate preocupările mele cu iz literar, de-a lungul timpului, ca să reliefez faptul că un autor, bun, rău aşa cum este, se formează în timp, că nu s-a născut nimeni scriitor şi că scrisul se învaţă printr-un exerciţiu îndelungat. Din păcate, s-au găsit persoane, care să eticheteze acest exerciţiu de exhibiţionism, drept lăudăroşenie. Am trecut peste asta şi am continuat.
Când am început să scriu „Comoara din Dealul Magiarului”, aş fi fost bucuros să ştiu dacă există nişte reguli care trebuiesc respectate în scrierea unui roman şi, dacă există, care sunt acelea. Am aflat, atunci, doar frânturi de reguli şi recomandări. Abia după ce am scris romanul, am descoperit cărţile lui Mario Vargas Llosa, Alex. Ştefănscu şi Mihaela Cernăuţi-Gordeţchi şi m-am dumirit, în linii mari, cam care sunt ele. Tot ce-am aflat am dorit să transmit şi altora, aflaţi în aceiaşi situaţie în care am fost eu.
În nu mai puţin de 17 episoade am spus tot ce ştiu şi am aflat de la autorii citaţi, şi nu numai de la ei. Elementele de teorie literară pe care le veţi găsi în acestea texte sunt 99% citate şi cred, cu convingere, că ele nu sunt gugumănii. Recapitulez numărul episoadelor şi temele lor, aflate pe blog sub eticheta „Comoara din dealul Magiarului”:

Episodul 15 - Alegerea temei
Episoadele 16,17, 18 – Documentarea
Episodul 19 – Valorificarea amintirilor
Episodul 20 – Planul romanului
Episodul 21 – Naratorul
Episodul 22 – Cum scriu
Episodul 23 – Timpul
Episodul 24 – Stilul
Episodul 25 – Tipărirea şi lansarea cărţii
Episoadele 26, 27, 28, 29, 30 – Critici
Episodul 31 – Literatura pentru copii
Episodul 32 – Cum să nu te ratezi ca scriitor

Dacă veţi citi sau reciti episoadele şi veţi descoperi în ele gugumănii, vă rog să mi le semnalizaţi şi mie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu