sâmbătă, 19 martie 2011

FOLCLOR DIN BĂNIȘOR

FATA DE MAIOR*
(colindă populară)

Tri păcurărei
Oi linu-i Doamne!
Şi-o turmă de uăi
Să suie la munte
Şi-aduie mai multe,
Fată de maior
Cu galbân baior**.
-Da noi u-om lua.
-Voi de îţi lua,
Noi v-om împuşca.
-De mi--ţi împuşca
Voi mi-ţi şi-ngropa.
Bota me ce luce
Mi-o puneţi de cruce,
Fluieru cel drag
Mi-l puneţi de steag.
Când afară-a ninge,
Uăile m-or plânge
Şi afară a ploua,
Mneii m-or cânta.

* maior = mai marile ciobanilor care şi-au împreunat oile şi, uneori,şi cel mai avut; baci.
** baior = baieră, brâu.

Colinda am preluat-o din cartea Folclor din Ţara Silvaniei de Augustin Mocanu, apărută în Editura Caiete Silvane, 2004. Colinda , în varianta de mai sus , a fost culeasă din Bănişor, anul 1970, de către V. Medean de la Maria Covaci în vârstă de 60 de ani. Din sat au mai fost colectate, în acelaşi an, încă două variante ale aceleaşi colinde de către Gh. Petrescu şi L.Dubău de la Voichiţa Stoica în vârstă de 15 ani, respectiv Valeria Bolog în vârstă de 60 de ani. Augustin Mocanu a obţinut aceste înregistrări de la Arhivele de Folclor ale Academiei Române din Cluj-Napoca. Varianta pe care am reprodus-o o consider cea mai frumoasă dintre cele trei. În cartea citată apar toate cele trei variante, alături de alte 21 culese din diferite sate. Autorul susţine că această colindă este « emblemă folclorică absolută » a regiunii care cuprinde Valea Someşului, întreg Sălajul şi Ţara Silvaniei cu ambele versante ale Codrului.
Folcloristul sălăgean George Popovici scrie referitor la colindele culese de el :  Şi am găsit printre ele adevărate mărgăritare: în deosebi una a carei structură şi a cărei armonie se identifică cu Mioriţa. Este vorba de frumoasa colindă Fata de maior.

A.V.

 
Din Anuarul nr. 2/ 2005 al Asociației ”Fiii Satului Bănișor”

Un comentariu:

Anonim spunea...

Pentru "baietelul acela cu ochi albastri , imbracat in straie banisorene si cu opinci" , acum apreciat medic in State , tot respectul si admiratia cuvenite .Scena bitei primite de "colegul militian" mi-ar fi motivat reactia in patratelul "amuzant" daca contextul in care se petrece scena nu ar fi atit de trist. Urmaresc si pe posturile TV emisiunile cu relatari din inchisorile comuniste , de fiecare data imi spun ; Doamne cite orori se petreceau in preajma copilariei noastre!! poate a fost mai bine ca nu le stiam pe toate ?!? DAR! sigur este util si educativ sa le cunoastem acum , sper ca generatia tinara sa invete ceva din istoria pe care noi am trait-o atit de strasnic ascunsa sub falsele lozinci pe care putini dintre noi le-au tratat cu luciditate si demnitate.

Trimiteți un comentariu