duminică, 8 mai 2011

GÂNDURI PE ROTATIVĂ

Ileana Petrean-Păuşan la lansarea cărţii


Cartea doamnei Ileana Petrean-Păuşan, apărută în Editura Silvania şi lansată pe 25.03.2011, la Zalău, cu prilejul Zilelor Caiete Silvane, este o culegere de interviuri luate de autoare unor personalităţi culturale sălăjene, in decurs de mai mulţi ani şi publicate în diverse periodice.
Nu sunt un admirator al „interviurilor grilă”, cu aceleaşi întrebări puse tuturor subiecţilor şi care seamănă foarte mult cu examenul de şoferi din zilele noastre. O condiţie esenţială ca un interviu să fie interesant este ca întrebările puse de cel care intervievează să fie inspirate, inteligente şi funcţie de persoana pe care o chestionează. Dacă pe lângă aceasta, reuşeşti să te apropii de mintea şi sufletul (expresia este a autoarei) celor pe care îi intervievezi, succesul nu mai depinde decât de răspunsurile date. Afirm, cu tărie, că doamna Ileana Petrean-Păuşan îndeplineşte aceste condiţii prealabile şi că şi subiecţii Domniei Sale, unii în viaţă, alţii dispăruţi, dau răspunsuri interesante, din care poţi selecta propoziţii şi fraze cu valoare de aforism. Nu-mi mai rămâne de spus decât că interviurile sunt foarte interesante şi cartea, în întregul ei, de asemenea.
Am citit, totdeauna, cu mare interes şi plăcere biografiile oamenilor de seamă, ele reuşind să mă înflăcăreze, să mă însufleţească indiferent de vârsta la care mă aflam. Interviurile luate unor personalităţi sunt frânturi de autobiografii şi au asupra noastră acelaşi miraculos efect. Iată încă un motiv pentru care recomand cu căldură această carte.
Pictorul Ioan Sima, cu care începe cartea şi despre care vorbeşte Pia Badiu, a fost unul sălăjenii noştri valoroşi. Citez, din carte, ce spune despre opera lui criticul de artă Petre Comarnescu: Pictura luminoasă, caldă, lirică a lui Ioan Sima se situează pe cea mai bună tradiţie a artei noastre tocmai prin predilecţia pentru coloritul viu, poetic, armonios. Nu l-am cunoscut, dar i-am admirat lucrările din galeriile din Zalău care-i poartă numele. Am cunoscut, în schimb, două rude ale sale: un alt Sima din Pericei, care mi-a fost pedagog la Liceul Simion Bărnuţiu din Şimleu, şi pe Ovidiu Deleu, bucureştean de conjunctură ca şi mine, mare iubitor al meleagurilor natale.
Nu l–am cunoscut nici pe Vasile Breban, „patriarhul lexicografiei româneşti”, dar mă bucur să am în biblioteca mea „Dicţionarul enciclopedic român” la care a colaborat. Iată ce mă mai leagă de el: a fost, mult înaintea mea, elev al Liceului Simion Bărnuţiu din Şimleu; de comuna Hereclean, în care s-a născut, ţine satul Panic în care tatăl meu, învăţător, şi-a petrecut ultimii ani de viaţă, iar mama mea, învăţătoare, s-a pensionat.
Am fost impresionat de opera şi de personalitatea lui Octavian Lazăr Cosma, mare muzicolog român, dar şi de drama părinţilor săi, învăţători în satul Treznea din Sălaj, satul natal şi al autoarei cărţii, ucişi cu bestialitate, în 1940, de nişte călăi unguri.
Nu i-am cunoscut, dar mi-ar face plăcere să-i cunosc,  pe pictorul Gheorghe Ilea, pe folcloristul Augustin Mocanu (am două culegeri de folclor ale lui în bibliotecă), pe pictorul George Rădeanu, pe „Omul cu carte, Omul pentru carte” Iuliu Suciu şi pe sculptorul Iosif Sepsi, toţi prezenţi în interviuri. Îmi pare rău că nu i-am cunoscut şi nu-i voi mai putea cunoaşte pe Ştefan Goanţă şi Vilmos Szabo.
Am cunoscut, totuşi şi câteva personalităţi din cele intervievate. Marius Cuteanu mi-a fost profesor de muzică la Şimleu şi Zalău şi mi-a inspirat pe Marius Buteanu din cărţile mele. A fost un profesor deopotrivă iubit şi stimat. Cu Victor Gaga, mai mare decât mine, am fost coleg de liceu la Zalău. Încă de pe atunci, atât noi elevii cât şi profesorii întrevedeam în el un viitor mare artist. I-am admirat, la faţa locului, monumentul de la Guruslău şi i-am vizionat o expoziţie retroactivă la Galeriile „Ioan Sima” din Zalău. Cu prilejul Zilelor Caiete Silvane din anul acesta, i-am cunoscut (văzut şi auzit, sunt cuvintele potrivite) pe domnii Marcel Lucaciu şi Viorel Mureşan, amândoi poeţi, cel de al doilea şi membru al Unii Scriitorilor. Cu acelaşi prilej, am cunoscut-o pe autoarea acestei cărţi şi pe artistul vocal Pavel Păuşan, prezent şi Domnia Sa în carte. Amândoi, soţ şi soţie, sunt persoane cuceritoare prin naturaleţea şi prietenia cu care te întâmpină.


3 comentarii:

Unknown spunea...

Imi plac foarte mult aceste cronici literare, apropierea fata de cei cu preocupari similare cunoscuti la manifestarea "Zilele Caiete Silvane". Imi place analaliza lecturii, evidentierea principalelor aspecte urmarite si modul frumos in care apoi ne-o expui. Este munca in asa ceva si se vede ca o faci cu placere. Ai talent!
Admir de asemenea perseverenta in a ne impartasi tot ceea ce apare pe acest blog.
Felicitari!

Anonim spunea...

Unde putem gasi cartea?

Artemiu Vanca spunea...

În librăriile din Zalău şi la autoare.

Trimiteți un comentariu