vineri, 12 aprilie 2013

POPAS DUHOVNICESC (31)


Adame, unde ești?

Suntem într-o perioadă cu totul specială, o perioadă ”de tranziție”(de la moarte la viață), o perioadă de ample frământări spirituale și de conflicte și răbufniri interioare. Drumul acesta pascal pe care ne-am angajat încă de la începutul postului, asumat în integralitatea lui, este de fapt un drum al Crucii, al răstignirii propriului nostru egoism și al propriilor noastre patimi. Numai răstignind aceste impulsuri păcătoase(multe dintre ele se descoperă mai ales acum în timpul postului) ne putem redescoperi pe noi într-o altă lumină.
Dumnezeu a știut și știe, că noi oamenii nu suntem perfecți, ba din contră suntem foarte vulnerabili în fața ispitelor și greșim. Datorită acestui fapt, există un remediu recomandat de Hristos, care ne dă șansa de a lua totul de la capăt și de a pune un nou început vieții noastre, un remediu care pe cât pare de banal, pe atât este de important și mă refer aici la sf. spovedanie sau taina mărturisirii.
Se spune despre Socrate, că trecând într-una din zile pe străzile Atenei, a văzut pe un ucenic de-al său ieșind din casa unei femei cunoscută de toată lumea ca fiind o prostituată. Tânărul vădit rușinat de această vedere a dascălului său, a încercat să intre din nou în casă sau să se ascundă. Atunci Socrate i-a spus:”Tinere, nu-i rușine să ieși dintr-o astfel de casă, ci mai degrabă e rușine să rămâi într-o astfel de casă!”
Da, este o rușine să rămâi sub autoritatea păcatului atâta vreme cât ai posibilitatea de a fi liber. Mie personal mi-a trebuit ceva timp să înțeleg că de fapt păcatul te subjugă și-ți anulează libertatea și că adevărata libertate se descoperă în conștientizarea iubirii lui Dumnezeu față de om și în răspunsul acestuia la ea. De aceea zice Hristos: ,,Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre. Căci jugul Meu e bun şi povara Mea este uşoară.” (Matei 11,29-30) Cu toate că fiecare dintre noi cunoaștem cel puțin în parte importanța spovedaniei totuși o neglijăm, pentru că s-au conturat în timp mai multe puncte de vedere la care ne aliniem și noi. Există o seamă de oameni care consideră că preotul nu are nicio importanță în relația lui cu Dumnezeu, că se pot mărturisi și singuri ,,că doar Dumnezeu ne cunoaște gândurile” sau cum se exprimă versul popular:,,că nu-i popa Dumnezeu, să știe păcatul meu!” Oamenii aceștia sunt autosuficienți, sunt mulțumiți cu condiția lor, ba pot să arate cu degetul spunând: ,,bine că nu ne-am spovedit, că poate eram pârâți și ajungeam și noi cu dosar la Securitate!”Alții închid în ei, duc ani la rândul povara păcatului acumulând neliniști, temeri și nemulțumiri vis-a-vis de propria lor condiție. Ceea ce mă îngrijorează însă cel mai mult, este situația de mijloc, în care te mărturisești dar … pe fugă, fără nicio strâgere de inimă sau părere de rău și fără nici un angajament în a schimba ceva înlăuntrul nostru. Totul doar de dragul unui ritual searbăd sau al unei tradiții care zice că e bine să te spovedești…aduce noroc.
Nu mi-am propus acum să vorbesc despre condițiile spovedaniei(poate o voi face cu alt prilej), dar m-am gândit la faptul că Dumnezeu înțelege neputința noastră și cunoaște limitele și slăbiciunile firii noastre și de aceea, de fiecare dată când greșim, când ne îndepărtăm de El, căci păcatul aduce o anumită detașare de Dumnezeu, El ne așteaptă îngăduitor să ne ierte. Și totuși noi nu cerem iertarea Lui…
În rai, când primii oameni căzuseră în păcat, ei nu s-au gândit să ceară  iertare pentru păcat, ci au născocit planuri de viitor fără să mai țină seama de Dumnezeu. Acel strigăt plin de durere al lui Dumnezeu:,,Adame, unde ești?” nu exprima neștiința lui Dumnezeu referitoare la ascunzișul lui Adam, ci exprima starea morală decăzută a omului pe care Adam trebuia să o conștientizeze și să o spovedească. Dacă o făcea, ar fi fost iertat, Dumnezeu îl provocase pentru spovedanie. Această situație se repetă cu fiecare dintre noi, la întrebarea: ,,Ioane, Vasile, Adame, unde ești?” răspundem sec: ,,Aici Doamne, dar mă descurc și singur!”
                                               Pr. Augustin Câmpean

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu